Měl-li by být jen jeden den v roce nákupním svátkem, byl by to určitě Black Friday. Tato slevová akce má svoje kořeny v USA (jedná se o pátek po Dni díkuvzdání), ale brzy získal oblibu po celém světě, neboť prodejci udávají slevy až do 80% a to na veškeré možné zboží – tradičně se jedná o elektroniku, oblečení nebo třeba kosmetiku. Zatímco v Americe může jít při nakupování během Black Friday téměř o život (vzpomeňte na několik případů ušlapání kvůli slevám na elektroniku), u nás probíhá tento svátek spíše virtuálně.
logo Black Friday
Nevýznamnějšími hráči jsou totiž eshopy a to hned ty největší. Dalším rozdílem je, že zatímco v USA je Black Friday opravdu otázkou jednoho dne (často ale začíná už o půlnoci), v Čechách si mohou zákazníci dopřát tyto slevy ještě pár dní poté, zpravidla se protáhnou na celý víkend, někdy i týden. Kromě zboží je možné využít slevy i na služby – můžete si tedy levněji zakoupit letenku nebo se ubytovat v hotelu.
Pozor na falešné slevy!
Stinná stránka tohoto nákupní svátku je, že vše nemusí být tak, jak se zdá. Prodejce sice nabídne slevu 80% na vybraný produkt, co už ale zákazník často neví je, že cena byla předtím úmyslně navýšena. Dle společnosti Shoptet jsou reálné slevy v průměru 50%, některé další marketingové společnosti dokonce udávají průměr 25%. Zboží tak zákazník sice koupí se slevou, ale zdaleka ne takovou, jakou prezentuje prodejce. Navíc je slevněné zboží často zboží výprodejové, zboží které prodejci tzv.zůstalo na skladě. Nejlepším způsobem, jak nenaletět, je vyhlédnout si výrobek, o který máte zájem, nějakou dobu dopředu a sledovat pohyb cen a porovnávat různé prodejce a eshopy. Může se vám totiž stát i to, že Váš vybraný výrobek po Black Friday slevě bude stát stejně jako na jiném eshopu bez slevy. Na nekalé praktiky obchodníků dohlíží například společnost Apify nebo Česká obchodní inspekce. Na tyto praktiky je také často upozorňováno v médiích, čímž se zvyšuje informovanost zákazníků a ve výsledku jich postupně ubývá.
placení po internetu
Přestože je Black Friday stále celosvětově populární – například v USA je tradičně dnem nejvyšších tržeb – marketingoví specialisté upozrňují na fakt, že statisticky nejsou ceny za zboží nejnižší v listopadu, ale v prosinci v rámci povánočních slev. Někdy je tedy nejvýhodnější počkat.